Tuesday, September 25, 2012

Kuih Akok

Kelmarin masa masak kuah lontong, dengan confidentnya saya koyakkan paket santan serbuk, bila tengok di dalam kenapa warnanya kehijauan???...laaaa santan dengan pandan rupanya waduhhh....nasib tak terus bancuh dan nasib juga saya ada balance santan serbuk original untuk masak kuah lontong. Paket dah terbuka luas ni mana boleh simpan lama-lama...search punya search nampak resepi kuih akok - dah lama tak makan. Bahan pun simple. Buat pakai acuan bahulu & tin muffin. Lembut & sedaaapp....:)

Sumber: zaliana
Olahan: Selera Dapur Kita

Bahan-bahannya
5 biji telur
1 paket santan serbuk 50g dibancuh air dan jadikan 200ml
100ml air
150g gula melaka
30g tepung gandum
secubit garam
daun pandan disiat-siat (saya tak letak)

Cara membuatnya
1. Panaskan oven dan acuan bahulu/muffin
2. Masak gula melaka dengan 100ml air hingga gula larut, tutup api
3. Biarkan suam, baru campurkan santan, telur dan tepung gandum & garam. Kacau sebati
4. Apabila oven dah panas dan acuan juga cukup panas, keluarkan acuan dan lenserkan acuan dengan minyak masak
5. Tuang penuh adunan ke dalam acuan anggaran dalam 1 inci. Kalau acuan bahulu saya penuhkan terus, acuan muffin saiz paling besar saya isi dalam 1 inci tingginya
6. Bakar dengan suhu 180C selama 10 minit atau sehingga masak, jangan sampai hangus
7. Adunan akan mengembang/menggelembung besar, apabila dikeluarkan ia akan kecut dan berkedut-kedut
8.  Keluarkan dari oven dan sejukkan 
kalau guna santan asli lagi sedapp!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...