Monday, April 16, 2012

Castella @ Kasutera

Rindunya kat Nagasaki, tentu dah banyak perubahan sekarang. Ingat Nagasaki, ingat Kasutera/Castella. Ada macam-macam perasa Greean Tea, Coklat tapi perasa original yang selalu  dibeli. Kasutera tu kuih ape? Lebih kurang macam bahulu ler bahannya cuma teksturnya lebih lembut dan gebu. Teknik membuatnya agak rumit tapi tak mustahil untuk dapatkan hasil macam yang dijual di sana, cuba tengok The Little Teochew buat, dari situ dibawa pula ke Just Hungry untuk resepi dan teknik membuat secara terperinci. Silalah mencuba :)

Bahannya
4 biji telur
100g gula pasir
100g tepung roti
50ml susu segar suam
2 sudu besar madu
2 sudu besar madu + 1 sudu besar air untuk glazing pada permukaan kek

Cara membuatnya
1. Pecahkan telur dalam satu mangkuk
2. Masak air panas, isi dalam mangkuk lain, letakkan mangkuk berisi telur di atas mangkuk berisi air panas (macam kaedah double boiler)
3. Putar telur hingga kembang pada kelajuan 1 dan masukkan gula sedikit demi sedikit.
4. Putar lagi sehingga betul-betul kembang & halus - anggaran 15 minit (sehingga hampir kaku)
5. Bancuh madu dengan susu suam, tuangkan ke dalam adunan telur
6. Putar lagi hingga sebati, masukkan tepung secara ayak sedikit demi sedikit ke dalam adunan
7. Tuang adunan ke dalam loyang dan hentak loyang beberapa kali untuk memadatkan kek
8. Bakar dengan suhu 140C dalam oven yang sudah dipanaskan terlebih dahulu selama 45minit atau sehinga masak keseluruhannya
9. Keluarkan kek dari oven, sapu madu+sedikit air pada permukaan kek. Sejukkan sebentar. Apabila kek dalam keadaan suam, bungkus dengan plastik kedap udara dan simpan dalam peti sejuk beberapa jam untuk mengekalkan kelembapannya.
10. Keluarkan dari peti sejuk dan potong dengan pisau yang tajam untuk dapat potongan yang cantik & licin. Dan kalau rajin boleh kukus 2-3 minit sebelum dihidang. Kalau tak nak biarkan kek pada suhu bilik.

1st attempt masih banyak perlu diperbaiki lagi, mungkin kena pukul telur lebih lama lagi, hentak loyang lebih banyak lagi, suhu adunan ketika diputar perlu konsisten yang paling penting kena lebih sabar lagi hehehe.....anyway rasa tidak mengecewakan, harus saya mencuba lagi :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...