Tuesday, May 15, 2012

Chocolate Praline

Sempena Hari Guru esok ni anak-anak minta buatkan sesuatu untuk guru mereka. Pernah dulu buat Truffles tapi nak di bawa ke sekolah rasanya mudah sangat lembik/cair. Jadi cuba-cuba lah buat homemade chocolate praline ni. Ahad lepas dah test, anak-anak cakap macam 'Snickers' lah!

Bahan untuk Caramel - Sumber: nzfavouriterecipe
1/2 tin susu pekat manis
60g mentega
1 sudu besar gula perang
1 sudu besar maple syrup
1 sudu kecil tepung jagung
Kacang tanah secukupnya (dicincang kasar)

Cara membuatnya
1. Campurkan semua bahan kecuali kacang dan masak dengan api kecil/sederhana sehingga pekat. Adunan hendaklah dikacau selalu agar tidak berketul
2. Biarkan sejuk, baru masukkan ke dalam piping bag

Bahan untuk coklat
1 kg coklat (apa-apa jenis)
1 sudu besar cocoa butter

Cara membuat coklat
1.Cairkan coklat milk compound/dark chocolate/white chocolate yang sudah dicincang halus, campurkan sedikit cocoa butter sebagai pengilat. ( 1 kg coklat memerlukan 1 sudu besar cocoa butter)
2.Cairkan dengan kaedah double boiler. Masak air hingga mendidih, tutup api dan letakkan mangkuk berisi coklat ke atas periuk/bekas air panas tadi. (bekas air panas hendaklah lebih kecil daripada bekas coklat)
3. Kacau sehingga coklat benar-benar cair dan sebati dengan cocoa butter
4. Tuang sedikit coklat ke dalam acuan- anggaran 1/4 isipadu acuan, kemudian lenggang-lenggangkan acuan supaya coklat dapat menutupi seluruh acuan
5. Simpan dalampeti ais selama 1 minit
6. Keluarkan dari peti ais dan isikan kacang serta caramel, ketuk-ketuk/hentak-hentak perlahan acuan. Kemudian penuhkan acuan dengan coklat menutupi seluruhnya. Hentak-hentak lagi acuan untuk mengeluarkan gelembung udara
7. Simpan dalam peti ais selama 3 minit.
8. Siaplah, hias sesuka hati jika mahu. Simpan dalam peti sejuk


nampak berwap tu baru keluar peti sejuk, akan update gambar chocolate praline yang dipotong tengah supaya nampak isi dalamnya....:) "Selamat Hari Guru!"

4 comments:

  1. salam nak tanya, kenapa coklat selepas di keluarkan dari peti ais selepas seketika dia cair balik? ape yang salah kak? ni untuk plain paraline..

    ReplyDelete
  2. salam, ade method nak buat rose loli?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...maaf saya tak tau juga yg ni....mungkin reader/blogger lain boleh bantu kawan kita ni...pleasee...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...