Thursday, February 2, 2012

Biskut Green Peas

Macam rajin je hari-hari buat kuih, kebetulan tepung kacang peas ni dah dibeli, tak terbuat lagi. Saya kalau nak buat kuih pagi-pagi je lah yang ada masa, lepas anak-anak ke sekolah terus mula, lambat-lambat nanti baby bangun satu apa pun tak dapat buat. Memang betul biskut ni macam buat Biskut Kacang Mazola cuma tukarkan kacang tanah dengan kacang peas. Rasanya lebih lemak dan teksturnya sangat lembut cair dimulut. Pernah saya makan dulu rasanya sama macam snek kacang peas - ada rasa masin-masin sikit, kalau dapat nak juga resepi yang tu.

Sumber: Dapur Digital
Bahan
250g Tepung Green Peas
250g Tepung Gandum
125g Gula Caster
1/2 sudu kecil Garam
Minyak Jagung secukupnya hingga boleh dikepal
1-2 titis Pewarna Hijau
Kuning Telur (untuk disapu atas biskut)

Cara membuatnya
1. Gaul rata semua bahan kering
2. Tuangkan minyak jagung sedikit demi sedikit sehingga adunan boleh dikepal dan diterap
3. Susun biskut atas dulang pembakar dan sapukan kuning telur di atasnya.
4. Bakar pada suhu 120C selama 30minit atau hingga masak


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...